Chcete zaujmout? Pište stručně a k věci. Zaměřte se na čtenáře a na výhody, které daný článek/služba/produkt mají pro něj osobně. Známé zásady potvrdil výzkum, jehož se zúčastnilo 3000 lidí ve 14 zemích.

Gerry McGovern před časem uveřejnil výsledky studie věnované účinnosti titulků (headings) a perexů (summaries) v článku Killer web content examples. Článek rozhodně doporučuji všem, kdo se zabývají tvorbou obsahu, a zároveň si dovoluji připojit krátké shrnutí.

(Mimochodem, o termínu killer content a vůbec o tom, jak tvořit úspěšný obsah, si můžete přečíst ve skvělém článku Vaška Štrupla.)

Zadání: iTunes i žrádlo pro psy

Soutěž o nejzabijáčtější obsah probíhala v následujících kategoriích:

  • Spuštění iTunes
  • Obavy spojené s krmivem pro zvířata
  • Zlevněný software Microsoftu (pro rozvojové země)
  • Vydání posledního dílu Harryho Pottera

Vítězné i poražené soutěžící si můžete prohlédnout v původním článku. Zajímavé ale bylo, jak výrazné rozdíly mezi „atraktivitou“ jednotlivých titulků a perexů se prokázaly. Zatímco pro některé adepty se v dané kategorii vyslovila až polovina účastníků studie, jiní kandidáti nezaujali vůbec nikoho.

Rozdíly mezi úspěšnými a neúspěšnými

Přestože pronášet nějaká obecně platná moudra na základě srovnání 16 kandidátů se dost dobře nedá, určité zákonitosti bychom možná vysledovat mohli. Já jsem si všiml následujícího:

  • Vítězné titulky jsou stručné. Ty nejdelší mají pět slov. U poražených adeptů najdeme i více než deset slov v jednom titulku.
  • Čísla nejsou vše. I když je prokázáno, že čísla přitahují pozornost, z přehledu vítězů a poražených lze vypozorovat, že ani ona nejsou sama o sobě zárukou úspěchu.
  • „Vítězové“ neobsahují zbytečná slova, jdou k věci, ale přitom nepůsobí stroze. Působí na přirozenou zvědavost.

Sám McGovern v závěru uvádí poměrně lakonické shrnutí rozdílu mezi účinným a neúčinným obsahem: účinný obsah je zaměřen na zákazníka (customer-centric), neúčinný na organizaci (organization-centric).

A poslední dva odstavce článku si asi někam přepíšu a vystavím, abych je měl hezky na očích, až mě zase popadne touha při textařině něco zbytečně „okecávat“ 🙂

„Zabijácký obsah“ v praxi
Štítky:

1 komentář u „„Zabijácký obsah“ v praxi

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookies. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít