Letošní dovolenou chceme strávit v tuzemsku. I vnořili jsme se s mou polovičkou do hlubokých vod českého internetu, abychom načerpali inspiraci na webech českých penzionů. Své laické postřehy z tohoto virtuálního potápění jsem zachytil v následujícím příspěvku.
Při pátrání jsem výjimečně nepoužíval fulltext, ale katalog Seznamu – bylo užitečné mít jednotlivé penziony setříděné podle lokality a případně i podle „hvězdiček“. Zejména druhý postřeh tedy plně vychází právě z použitého způsobu hledání.
1. Být na síti – standardní záležitost
Začnu zvesela. Význam webové prezentace při podnikání v oboru cestovního ruchu si podle všeho uvědomuje stále více majitelů ubytovacích zařízení. Proto je v jednotlivých lokalitách z čeho vybírat.
Prezentace mívají v podstatě ustálenou strukturu – nějaký úvod, popis ubytování, případně okolí, nabídka stravování, ceník, fotogalerie, objednávka, kontakt, občas i nějaké tipy na výlet.
Úroveň zpracování jednotlivých webů je samozřejmě hodně rozmanitá – některé působí vcelku sympaticky, jiné vypadají, jako kdyby si na nich dvanáctiletý klučina trénoval práci s FrontPage. Není pochopitelně možné čekat, že maličký penziónek investuje padesát tisíc do přepychového webu, ale alespoň některým zařízením by nové stránky určitě slušely (a věřím, že by přinesly rychlou návratnost).
2. Nezvládnuté katalogové zápisy
Co mě u některých prezentací skoro zděsilo, byla podoba katalogových zápisů. Předpokládal jsem, že těch 250 (nebo kolik?) znaků velkoryse poskytnutých Seznamem pro popisek se budou hoteliéři (či penzionéři:-)) snažit využít pokud možno do poslední mrtě.
Jak jinak přece přesvědčit ubytováníchtivého turistu, aby klikl na patřičný odkaz, než lákavým popisem toho, jak báječně se v tom či onom zařízení bude mít? (Samozřejmě s ohledem na averzi Seznamu vůči příliš poetickým výlevům.)
Leč mýlil jsem se – což se mi ostatně stává poměrně často. Troufám si tvrdit, že u většiny prezentací zůstal potenciál katalogového zápisu trestuhodně nevyužit, nemluvě o extrémech typu „Nabízíme ubytovací služby“, „Nabízíme ubytování v penziónu“ či o zcela lakonickém „Nabízíme ubytování“.
3. Údaje o cenách zpravidla nechybí, i když…
Jeden z klíčových faktorů důvěryhodného webu, tedy přesné údaje o cenách (viz článek Davida Špinara Osm kroků k důvěryhodnějšímu webu), u drtivé většiny penzionů naštěstí nechybí.
Poměrně velké překvapení mi proto přinesla návštěva webu jistého nejmenovaného čtyřhvězdičkového (!) penzionu, kde jsem příslušnou informaci hledal marně. Až na stránkách rezervace jsem se „ke své úlevě“ dozvěděl, že když si zarezervuji pokoj, údaj o ceně mi bude sdělen.
Samozřejmě, kdybych se chtěl za každou cenu ubytovat zrovna v tomhle penzionu, asi bych tam zavolal a zeptal se, případně bych si pokoj zarezervoval a po sdělení ceny, pokud by se mi nezamlouvala, bych rezervaci zrušil. Jenže takhle velkorysý postup lze očekávat jen od málokterého návštěvníka. Přišel jsem si podobně, jako kdyby mi v e-shopu s elektronikou sdělili, že cenu televize mi prozradí, až si ji objednám…
4. Objevují se nenápadné stopy copywriterů
Obsahová úroveň webů českých penzionů dle mého soudu nijak nevybočuje z českého standardu. Na drtivé většině prezentací je vidět, že se neocitly ve spárech žádného šťouravého korektora, který by „dotáhl“ interpunkci, vychytal překlepy a aplikoval příslušná typografická pravidla. To ale platí o spoustě webů, takže jsem se necítil nikterak pobouřen.
Co mě zaujalo, byla skutečnost, že na hrstce webů byla znát snaha uplatnit „copywriterské principy“. Jako příklad bych uvedl penzion Dobré časy, na jejichž webu (v levém sloupci) najdete přehled důvodů, proč zavítat zrovna do tohohle hnízda. A věty typu „Vaše sny může rušit jen šumění řeky pod okny s zařehtáním koně na pastvině“ jako by psal nějaký učenlivý žák Marka Prokopa (snad až na nevyslovitelné „s zařehtáním“) 🙂 Je to příjemná změna…
Suma sumárum, přijde mi, že i když oblast prezentace tuzemského cestovního ruchu na internetu už dávno není „pole neorané“, stále představuje velký potenciál a velký prostor pro zlepšování. Kdo to vezme za správný konec (tj. nabídne kvalitní služby atraktivním způsobem), může udělat díru do světa – nebo aspoň do té malé české kotliny.
Trochu OT ale ne zas tak moc. Zrovna včera jsem se rozlýval nad webem na který jsem náhodou narazil a to zamekloucen.cz.
Během chvilky jsem byl přesvědčen, že to je místo kam se chci podívat a pokud možno se i na víkend ubytovat v domečku knížete Alexandra. Jen ten kontakt až v patičce mi trochu rozladil pocit z pěkného webu. Tak třeba se ti Loučen hodí do cestovatelského krámu po tuzemsku.
Vypadá to naozaj zaujímavě – díky za tip :-)
Zajímavé by mohlo být zmínit, kolik webů má anglickou verzi, sic u těch „méněhvězdičkových“ to asi není potřeba.
Pravda je, že zrovna tohle kritérium jsem moc nesledoval – přistupoval jsem k těm webům čistě z pohledu českého návštěvníka.
Mám ale pocit (teď jsem ještě provedl takový bleskový miniprůzkum), že zejména u „lepších“ penzionů je anglická, a většinou i německá verze vcelku rozšířeným standardem.
Nejsou ty nicnerikajici zapisy na Seznamu zpusobeny nekdy az drastickymi upravami Seznamackych editoru?
CR je moc mali trh nato delat tady velkolepe projekty.
Velke hoteli uz maj weby a ty male nato nemaji penize ale ani to moc nepotrebuji ze staci zaznam na seznamu.
Enti: U některých zápisů to asi možné je, i když takhle nelidské škrty by snad neprovedl ani ten nejurputnější pravidlář. I kdyby to tak ale bylo, stejně je to problém především oněch „zapisovačů“ – je na nich, aby si prostudovali pravidla pro zápis a aby je respektovali.
Zero: Jistě, některým mrňavým penzionkům ten zápis na Seznamu opravdu asi stačí. O to podivnější mi přišlo, že si s tím jediným způsobem internetové propagace (tj. katalogovým zápisem) víc nevyhráli. Velkorysé zápisy typu „Nabízíme ubytování“ měla často právě ta zařízení, která žádným webem nedisponují.
Nejlepší stránky penzionu v naší krásné vlasti budou zajisté tyto: http://www.hotelspa.cz/
Jako webdesigner se tam vždy rád podívám po inspiraci. Mohu všem doporučit. =)