Mpx, MP, MPx, MPix, MPX – se všemi těmito značkami pro megapixel se můžete setkat. Jaká varianta má šanci uchytit se v jazykovém úzu? A co na to jazyková poradna?

Pokud zrovna netvoříte recenze či marketingové materiály z oblasti mobilů a digitálních foťáků nebo pokud nepatříte do cechu jazykových korektorů, možná se vás problematika značek pro pixely a megapixely zatím nikterak netkla.

Pravdou ale je, že pixely, potažmo megapixely, patří v současnosti k nejpoužívanějším jednotkám vůbec, a tak by si dle mého zasloužily vlastní kodifikovanou značku. 🙂

Názor jazykové poradny

Postoj jazykové poradny je v současnosti poměrně neutrální, což je pochopitelné. Značka pro megapixel nikde kodifikována není a žádný standardizovaný postup tvorby značek neexistuje. Jejich případné zakotvení v jazykovém úzu je tedy spíš otázkou dohody. A i prosté většiny výskytů.

Názor šíleného korektora

Souhlasím s názorem, že o finální podobě značky by měl rozhodnout většinový úzus a že by zřejmě bylo předčasné v tomto případě „násilně“ stanovovat nějaké pravidlo.

Přesto ale mám mezi výše zmíněnými kandidáty svého favorita – a tím je značka Mpx. Důvod je poměrně prostý. Dle (nejen) mého pozorování se totiž pro pixel v praxi de facto ujala značka px. K ní se přidá standardní velké M (mega-), a favorit je na světě.

Názor váš

A co o tom soudíte vy? Stálo by za to v dohledné době stanovit nějakou doporučenou variantu značky pro megapixel? A máte představu, která by to měla být? Budu vděčný za vaše postřehy.

Hledá se značka pro megapixel
Štítky:

17 komentářů u „Hledá se značka pro megapixel

  • 3. 11. 2007 (13:43)
    Trvalý odkaz

    Mpx – jednoznačný vítěz

    MP – nepraktické, zkratka může znamenat cokoliv (MP3, MP4?)

    MPx – jako předchozí → nepraktické

    MPix – něco jako Kb, kB, Kbit, mBIT – ještě více zmatku, prosím.

    MPX – mno ano, zapomněl jsem zapnutý CapsLock…

    Reagovat
  • 3. 11. 2007 (14:10)
    Trvalý odkaz

    Souhlas. Myslím, že každý, kdo kdy dělal nějaký web, bude podporovat Mpx, protože v tvorbě webů je px zavedená značka.

    Reagovat
  • 3. 11. 2007 (14:29)
    Trvalý odkaz

    Myslím, že tady není přece o čem diskutovat. Mpx je jediná možná varianta. Důvodem je analogie s tvořením násobků a dílů u jednotek SI, kde se ke zkratce jednotky přidá zkratka násobku/dílu. px = pixel, M = mega. Odtud Mpx.

    Reagovat
  • 3. 11. 2007 (15:12)
    Trvalý odkaz

    Naprosto souhlasím s Mpx. Odpovídá to jak zažitému označení pixelu, tak konvenci pro „stupňování“ nebo „násobnost“ jednotek.

    Reagovat
  • 3. 11. 2007 (15:54)
    Trvalý odkaz

    Jenže 2Mpx je více méně marketingové označení (1600px × 1200px = 1,92Mpx) a tak je otázka, jestli není vtažení k SI principu zavádějící. :)

    Reagovat
  • 3. 11. 2007 (17:11)
    Trvalý odkaz

    Jasně že vítězí značka Mpx … má logiku, je výstižná a doposud nejvíce používaná – dle subjektivního pocitu.

    Reagovat
  • 3. 11. 2007 (17:33)
    Trvalý odkaz

    Ha, zrovna dneska jsem v nějakém textu chvilku váhal, až jsem zkratku vzdal a napsal celé slovo. Volil bych asi Mpx.

    Reagovat
  • 3. 11. 2007 (19:10)
    Trvalý odkaz

    To Tomáš Fejfar> Zavádějící je marketingová praktika používat polopravdy a lži. Ne způsob označování měr a jednotek. To by pak nějaký frikulín mohl začít psát Kg, kG nebo KG místo kg.

    Reagovat
  • 4. 11. 2007 (0:22)
    Trvalý odkaz

    „Jenže 2Mpx je více méně marketingové označení (1600px × 1200px = 1,92Mpx) a tak je otázka, jestli není vtažení k SI principu zavádějící. :)“

    Však z foťáků (aspoň většiny mobilních, co je mi známo) lezou fotky 1632*1224 ;)

    A k tématu, Mpx se mi zamlouvá asi nejvíce, nicméně často používám, především na icq, kde velikost písmen rozlišuji spíš méně než více, zkratku mpx.

    Reagovat
  • 4. 11. 2007 (0:41)
    Trvalý odkaz

    MPix – označení Mpx je zavadějící jako označení kapacity disků M = 1.000.000 místo 10242
    mimo to Mpx naznačuje spíše proměnnou x Mp3…

    Reagovat
  • 4. 11. 2007 (11:52)
    Trvalý odkaz

    Kdyby to byly slova dvě, byl bych pro MPx, ale protože je to slovo jen jedno myslím že nejlepší je ten Mpx.

    Reagovat
  • 5. 11. 2007 (10:23)
    Trvalý odkaz

    Mám stejného favorita – Mpx. Ze stejných důvodů. Napadlo mě to hned při čtení perexu na weblogy.cz.

    Reagovat
  • 5. 11. 2007 (12:13)
    Trvalý odkaz

    Symbols for units are written in lower case, except for symbols derived from the name of a person.
    (http://en.wikipedia.org/wiki/SI)
    Takže pokud nebyl pixel pojmenován podle nějakého pana Pixela :-), tak rozhodně s malým „p“.

    Reagovat
  • 23. 11. 2007 (20:18)
    Trvalý odkaz

    rozhodně „Mpx“ ;-)

    jak Mega tak pixel jsou bez debat, takže není co řešit!!

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tento web používá soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Podrobnosti

Do vašeho počítače mohou být během používání tohoto webu dočasně uloženy soubory cookies. Pomáhají nám analyzovat návštěvnost, zobrazovat personalizované reklamy, nebo vám usnadnit používání některých služeb webu. Cookies jsou používány výhradně za účelem zkvalitňování služeb a nejsou nijak nebezpečné. Účelem této zprávy je splnění povinnosti informovat Vás, že cookies jsou nezbytnou součástí tohoto webu a jeho používáním s tím souhlasíte. Po stisknutí tlačítka „rozumím“ Vás následující rok tato zpráva nebude znovu obtěžovat.

Zavřít